Jdi na obsah Jdi na menu

Codename Panzers: Cold War

25. 1. 2008

Codename Panzers: Cold War

Codename Panzers: Cold War


Command and Conquer, Age of Empires, Warcraft, Codename Panzers. Zdá se vám tato řada nesourodá a protestujete, že poslední jmenovaný ve společnosti legendárních strategií nemá co dělat? Inu, možná máte pravdu - triumvirátu nejpopulárnějších strategických sérií všech dob není jednoduché se vyrovnat. Na druhou stranu - až na Command and Conquer o sobě tyto značky už drahnou dobu nedaly slyšet, zatímco Codename Panzers je dravou štikou a v chřadnoucím žánru sbírá vavříny. Když roku 2002 vyšel první díl, postaral se o řádný rozruch a ne náhodou byl mnoha médii nazván nejlepší druhoválečnou RTS té doby. Nezklamala ani Phase 2, byť nepřinesla mnoho nového a loni nás zase potěšil spin-off Rush for Berlin. Zkrátka, autoři z maďarského studia Stormregionu prokázali talent a píli, za což se jim herní publikum odvděčilo takřka dvěma miliony prodaných kopií celé ságy.

 

 

Codename Panzers se nyní dočkají dalšího rozšíření - zcela určitě nejvýznamnějšího za celou dobu své existence. Po trojici druhoválečných strategií se nyní mění především kulisy. Nešlo se ale příliš daleko, vždyť studená válka na největší konflikt v dějinách lidstva přímo navazovala, a ačkoliv nebyla v pravém smyslu válkou, stačilo málo a 2. světová by byla zapomenuta. Zapomenuto by bylo ostatně úplně všechno, ba co dím - všechno by bylo vymazáno z povrchu zemského. USA a SSSR dosahovaly maxima ve výrobě atomových hlavic a stačilo, aby na jedné či druhé straně někdo zmáčknul červené tlačítko.

 

 

Autoři využili studené války pouze coby základní kulisy, přičemž si do ní vsadili vlastní, avšak navýsost uvěřitelné události. Celá jejich alternativní historie se začíná psát 8. dubna 1949, kdy se srazil americký bombardér se sovětským bojovým letadlem. Rudá armáda to využila jako záminku k napadení západního Berlína a vedení další horké války.

 

 

První mise se příliš dlouho nezdržuje tutorialovými malichernostmi, nýbrž hráče v roli velitele jednotek NATO vrhá do prvních potyček. Úkol je snadný: vystrnadit Rusy z berlínského letiště Tempelhof. S partičkou kulometčíků a mediků člověk velkou paseku nenapáchá, a tak zbývá čas na rozhlížení se po detailně vyvedeném, byť řádně ponurém okolí. Obdivujeme se světelným efektům a dynamickým změnám počasí, což jsou jedny z největších deviz nového grafického enginu. Dešťové kapky dopadají na každý objekt, v kalužích se odráží světlo letištních reflektorů. Atmosféra, jakou by člověk ve strategii nečekal.

 

 

Ani Cold War nebude chybět pro Panzers typický razantní design misí, který nenechává mnoho prostoru pro prohlídku okolí. Ve video vložce je nám vyjevena katastrofa civilního letu, který skončil v plamenech. V návaznosti na to obsazují ruské jednotky letištní terminál. Stejně jako v Command and Conquer 3 je příběh i během misí vyprávěn dál. Mezi výsadky se podíváte na více jak třicet minut renderovaných a podle prvních dojmů velice profesionálně namluvených sekvencí. Nové partnerství Stormregionu s velikány 10Tacle (vydavatel) a Electronic Arts (distributor) se podle všeho vyplácí.

 

 

Ale skončeme s takovými detaily, musíme přeci zachránit letiště! Jakmile vejdeme do útrob terminálů, jeho střecha se jakoby odklopí, respektive se stane průhlednou a my vidíme lavičky, odbavovací turnikety a obšancované Rusy. Pěchotní boje probíhají o několik řádů plynuleji než v předchůdcích. Důvodem bylo určité poupravení schopností vojáků. Ti už se nemají k zakleknutí ani zalehnutí, které často ústilo v takřka patové situace, ale pouze střílí a pobíhají. Díky tomu odpadá spousta nudného mikromanagementu a do misí je vměsnáno více děje. Neznamená to však, že by se osekal taktický element hry. Stále je zapotřebí komandovat granátníky do dobrých pozic a úkolovat mediky k neustálému ozdravování zraněných svěřenců. Podobně jako v Company of Heroes by navíc vojáci sami od sebe měli hledat nejvhodnější krycí možnosti.

 

 

Letiště se podařilo ovládnout, ale ulice Berlína jsou stále v sovětských rukou. A právě v domovních bojích se plně uplatní další novinka. Každá vojenská jednotka si může zřídit taktické stanoviště, které je odvislé od povolání jejího vůdce. Pokud je u velení zrovna Ranger, můžete si vykopat díru a v ní se ukrýt. Kolegové polního lékaře se zase budou pohybovat kolem nemocničního stanu. Nevýhodou těchto akcí je skutečnost, že jednotky jsou ke svým stanovištím vázány. Jsou-li potřeba jinde, je nutné složit veškeré náčiní a posunout se dále. Vzhledem k tomu, že je repertoár těchto minitáborů hodně široký a zahrnuje třeba i hlídkové věže či malé továrny, nahrazuje takřka v Panzers vždy scházející výstavbu základny. Zároveň do ní ale ani nijak nenutí, flexibilita a rychlé tempo hry tedy zůstávají zajištěny. Máte-li ale potřebné jednotky a chuť, takovou menší základnu si klidně vybudovat můžete. Velmi příznivý vliv to má na znovuhratelnost. Velkou výzvou je dohrát misi jak bezprizorným, tak z báze vycházejícím způsobem. Asi nejvíce se nám líbí schopnost zelených baretů. Ti dokáží vytvořit podzemní tunely a vpadnout nepříteli do zad. Je to ale riskantní podnik - pokud protivník objeví jednu z děr a zasype ji, jsou jednotky pohřbeny. O to větší je ale radost, pokud se takový kousek povede!

 

 

Konečně se dostáváme k tankům, které hře ostatně dávají samotný název. Ocelová monstra se dostanou ke slovu již ve druhé misi, kdy máte za úkol dobýt nádraží v berlínském předměstí Špandavě, čímž bude učiněna přítrž sovětským posilám. Jenže co se nestalo - nepřítel zničil most přes řeku. Varianta 1: vezmeme to oklikou a poctivě se probijeme přes celou řadu protivníkových stanovišť až k cíli. Varianta 2: splníte nabízený vedlejší úkol, která by měl mít spíše hádankový charakter než cokoliv jiného a dostanete možnost vylepšit si několik jednotek o speciální vlastnosti. To se hodí, protože v naší armádě máme dva transportéry, ze kterých lze takto udělat obojživelná vozidle. A hle - řeka se dá hned překonat a i s několika vojáky není problém zabrat nepřipravené nádraží. Vylepšení bude pro každou jednotku několik, pro tanky M41 například radar, jenž rozšíří rozhled nebo plamenomet umístěný místo kanónu.

 

 

Ovšem plnění vedlejších misí se nevyplatí pouze herně v otázce speciálních schopností, ale také z důvodu získání nových prostředků, tzv. bodů prestiže. Na určitých místech na mapě, jako jsou například fabriky, nádraží, přístavy nebo fotbalová hřiště, lze za tyto body požádat o posily. Zajímavostí budiž situace nastávající při obsazení ruských továren. V takových případech je možné objednávat i jednotky ruské provenience, což je prakticky jediná příležitost, jak si je v kampani vyzkoušet, protože ve všech osmnácti misích hraje SSSR roli nepřítele. To je docela škoda a domníváme se, že tady si někdo připravuje půdu pro datadisk. Jinak s jednotkami zůstává vše při starém - získávají zkušenosti a máte-li zájem, postupují s vámi z mise do mise. Nově se navíc dají různě pomalovat, což neohromí, ale potěší.

 

 

Co však ohromí, to je mocný fyzikální engine, který se dostane ke slovu v městských misích, které ve hře jasně převládají. Tanky v městské zástavbě pochopitelně páchají pořádnou paseku a podle autorů mohou zničit prakticky vše. Nejde navíc o plošné ničení, ale každý projektil je precizně propočítán, aby bylo zjištěno, co všechno zničí. Budovy se tak rozpadají po kouskách, ne že spadnou neralisticky celé po první nepovedné trefě. Zničení všeho ale rozhodně není příliš taktické, protože tímto způsobem vezmete pěchotě cenné úkryty.

 

 

Vypadá to, že Cold War nebude v sérii Panzers pouze největší změnou, ale také jejím nejlepším dílem. Postarat by se o to mělo nesmírně atraktivní a zřídkakdy zpracované téma, skvělá hratelnost kloubící taktické a dynamické elementy či parádní grafické i fyzikální zpracování. O našem dojmu se naplno přesvědčíme již v březnu tohoto roku.

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář